ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰


شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

شکستگی هیپ در چه افرادی بیشتر است

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “جراح لگن و مفصل ران”

شکستگی های هیپ همان شکستگی های مفصل ران است. مفصل ران را در زبان انگلیسی هیپ Hip Joint میگویند. شکستگی هیپ شایعترین نوع شکستگی های لگن است و بیشتر در افراد مسن و بدنبال زمین خوردن ایجاد میشود.

 

اهمیت شکستگی هیپ چیست

اهمیت شکستگی های هیپ در دو زمینه بسیار برجسته است. یکی اینکه این شکستگی در صورت وقوع در اکثر موارد موجب بروز ناتوانی های جسمی و معلولیت و حتی مرگ و میر میشود. به همین علت یکی از مهمترین عللی که فشار زیادی بر اقتصاد خانواده و جامعه وارد میکند افزایش بروز شکستگی هیپ است که بخصوص در سال های اخیر به علت بالا رفتن متوسط سن جامعه افزایش پیدا کرده است.

اهمیت دیگر شکستگی هیپ این است که میتوان با رعایت اقداماتی احتمال بروز آن را کم کرد. به زبان دیگر تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

در فیلم زیر هم سعی کرده ام مشکل را بیشتر باز کرده و توضیح دهم.

 

 

شکستگی هیپ در چه کسانی بیشتر است

ولی شکستگی های هیپ در چه افرادی بیشتر دیده میشود و چه عواملی موجب میشوند تا احتمال بروز این شکستگی در افراد و بخصوص افراد مسن بیشتر شود و چه اقداماتی باید انجام داد تا احتمال بروز این شکستگی کم شود.

گفتیم علت اصلی وقوع شکستگی هیپ زمین خوردن است. پس در کسانی که احتمال زمین خوردن بیشتر میشود احتمال بروز این شکستگی هم افزایش پیدا میکند. عوامل زیر میتوانند احتمال زمین خوردن را بیشتر کنند.

 

کاهش تعادل بدن شکستگی هیپ را بیشتر میکند

هر وضعیتی که موجب کاهش تعادل بدن شود احتمال زمین خوردن را بیشتر میکند. در سنین بالا حس تعادل خیلی از افراد کم میشود. یکی از دلایل افزایش زمین خوردن و بروز شکستگی هیپ در افراد مسن همین کاهش حس تعادل است.

مصرف هر دارویی که موجب گیجی و خواب آلودگی شود هم میتواند با کاهش حس تعادل احتمال زمین خوردن را بیشتر کند. بیماری الزایمر که معمولا افراد مسن را گرفتار میکند هم حس تعادل را کم کرده و احتمال زمین خوردن را بیشتر میکند.

 

کاهش قدرت عضلات و شکستگی هیپ

هر وضعیتی که موجب کاهش قدرت عضلات تنه و اندام تحتانی شود میتواند احتمال زمین خوردن را بیشتر کند. در افراد با قوای بدنی کم احتمال شکستگی هیپ بیشتر میشود. در افراد مسن به تدریج قوای عضلانی تحلیل میرود و یکی از علل بیشتر بودن احتمال شکستگی هیپ در این دسته از افراد همین کاهش قدرت عضلانی است.

 

کاهش بینایی

کاهش بینایی میتواند احتمال زمین خوردن را بیشتر کند. در سنین بالا خیلی از افراد به علت ابتلا به آب مروارید دچار کاهش بینایی میشوند. بسیاری از افراد مسن شب ها یکی دو بار از خواب بیدار میشوند تا برای ادرار کردن به توالت بروند.

طی مسیر اطاق خواب تا دستشویی در محیط نه چندان روشن میتواند احتمال زمین خوردن را در کسی که بینایی کمی دارد بیشتر کند. در این افراد احتمال شکستگی هیپ بیشتر میشود

 

پوکی استخوان احتمال بروز شکستگی هیپ را افزایش میدهد

عامل دیگری که احتمال شکستگی هیپ را بیشتر میکند پوکی استخوان است. استئوپروز و پوکی استخوان احتمال بروز هر شکستگی را بیشتر میکند.

شایعترین شکستگی هایی که بدنبال پوکی استخوان ایجاد میشوند شکستگی ستون مهره و شکستگی هیپ و شکستگی مچ دست است. در سنین بالا و بخصوص در خانم های با سن بالای 50 احتمال پوکی استخوان بیشتر میشود. پس در این افراد شکستگی هیپ هم شایعتر است.

 

پیشگیری از شکستگی هیپ

پس دو عامل مهم که احتمال شکستگی هیپ را افزایش میدهند بیشتر شدن تمایل به زمین خوردن و ضعیف شدن استخوان است. خوشبختانه هر دو این عوامل را میتوان تا حدود زیادی کنترل کرد.

دو اقدام اساسی که احتمال پوکی استخوان را کم میکنند یکی داشتن فعالیت بدنی خوب و کافی و دیگری تغذیه مناسب است. این ها استخوان ها را محکم تر میکنند و احتمال بروز شکستگی هیپ را کاهش میدهند. البته قوی کردن و قوی نگه داشتن استخوان هرچه زودتر شروع شود بهتر است.

تاثیر تغذیه از قبل از تولد شروع میشود و مهمترین فاکتورهای آن مصرف کافی کلسیم و ویتامین دی و پروتئین است. فعالیت کافی بدنی هم باید از کودکی شروع شود تا هم استخوان ها در حین رشد قوی تر شوند و هم ورزش کردن بصورت عادت درآید.

بهترین فعالیت بدنی که استخوان های کمر و لگن و پاها را قویتر میکند راه رفتن و دویدن است. فعالیت بدنی نه تنها استخوان ها را قویتر میکنند بلکه با افزایش قوای عضلانی میتوانند احتمال زمین خوردن را کم کاهش دهند.

عادت هایی مانند مصرف سیگار و الکل هم احتمال پوکی استخوان را بیشتر کرده و در نتیجه ریسک بروز شکستگی هیپ را افزایش میدهند. از این مواد باید دوری کرد.

برای کنترل شکستگی هیپ هر عاملی که احتمال زمین خورن را بیشتر میکند را باید تحت کنترل درآورد. داروهایی که حس تعادل را کم میکنند و بخصوص داروهای خواب آور باید با کنترل پزشک و با احتیاط مصرف شوند.

اگر بینایی کم شده باید در اسرع وقت نسبت به کنترل آن اقدام کرد. در محیط منزل هم باید مراقب بود چینش وسایل خانه به نحوی باشند تا احتمال زمین خوردن افراد مسن کم شود. مانند اینکه فرش را روی زمین لیز نخورند، روشنایی منزل بخصوص در شب خوب باشد. در توالت و حمام و لبه پله ها دستگیره ای برای گرفتن دست باشد تا احتمال زمین خوردن کم شود.

عضلات و استخوان های خود را قویتر نگه داریم و مواظب باشیم زمین نخوریم تا کمتر دچار شکستگی هیپ شویم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی