ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰

طرز کار ام آر آی چگونه است؟

طرز کار ام آر آی چگونه است؟

طرز کار ام آر آی  | امواج مورد استفاده در ام آر آی از جنس امواج رادیویی و مغناطیسی هستند که ضرری برای بدن ندارند. ام آر آی از این واقعیت فیزیکی استفاده میکند که پروتون هایی که در هسته اتم ها قرار گرفته اند مانند کره زمین در حول محور ود با سرعت زیادی میچرخند و در نتیجه یک میدان معناطیسی در اطراف خود تشکیل میدهند.

در ام آر آی بیمار در یک میدان مغناطیسی بسیار قوی قرار میگیرد. این میدان موجب میشود محور چرخش پروتون های هسته اتم ها در تمام بافت های بدن (بخصوص پروتون هایی که در هسته مولکول آب قرار دارند) در امتداد خطوط میدان مغناطیسی ام آر آی قرار گیرند.

سپس امواج رادیویی خاصی به سوی بدن بیمار تابانده میشود. این امواج که بصورت پالس فرستاده میشوند موجب میگردند تا محور چرخش پروتون ها کمی تغییر کند.

با اتمام پالس ردیویی، محور چرخش پروتون مجددا در امتداد خطوط میدان مغناطیس برمیگردد. این برگشت موجب ایجاد یک موج رادیویی (الکترومغتاطیسی) جدید میشود.

سپس این امواج رادیویی ثانویه که از تک تک پروتون ها ساطع میشوند به توسط گیرنده های دستگاه ام آر آی دریافت شده و به کامپیوتر آن ارسال میگردند. کامپیوتر ام آر آی بسیار پرقدرت و با توان محاسباتی بالا است.

در این کامپیوتر امواج دریافت شده بسرعت تحلیل شده و سپس تصاویری براساس این تحلیل ها ساخته میشود که پزشک آنها را بر روی مانیتور دستگاه میبیند و در صورت لزوم آنها را چاپ میکند.

طرز کار ام آر آی | در کامپیوتر ام ار آی مشخص میشود که چه جاهایی از بدن موج رادیویی بیشتری از خود ساطع کرده اند. هرچه شدت موج دریافتی از نقطه ای از بدن بیشتر باشد نشانه تراکم بیشتر پروتون در آن نقطه است و چون فراوان ترین اتم بدن که پروتون دارد اتم هیدروژنی است که در مولکول آب قرار دارد پس هرجایی که موج رادیویی بیشتری ارسال کرده است در واقع آب بیشتری داشته است.

در واقع کاری که ام آر آی انجام میدهد اینست که نشان دهد در چه نقاطی ار بدن آب بیشتری وجود دارد. چون غلظت مولکول آب در بافت های بدن متفاوت است و با بیمار شدن بافت ها این غلظت باز هم تغییر میکند میتوان با استفاده از اطلاعات دریافتی تصویر بسیار دقیقی از شکل بافت های گوناگون بدن ایجاد کرد.

ام آر آی یک روش تصویربرداری دقیق و پرقدرت برای تشخیص مشکلات و بیماری های بافت های بدن است.

یکی از نقاط تمایز این روش با سی تی اسکن در این است که در ام آر آی تصاویر بافت های نرم مانند غضروف، تاندون، لیگامان، عصب و رگ ها بسیار واضح و دقیق دیده میشوند و این روش تصویربرداری بخصوص برای تشخیص بیماری های این بافت ها مفید است.

پس از ام آر آی بیشتر در بررسی مشکلات بافت های نرم بدن استفاده شده در حالیکه سی تی اسکن بیشتر برای بررسی استخوان ها و ضایعات و آسیب های آن مفید است.

  • ۰۱/۱۱/۰۶
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی