ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰

سرطان استخوان چگونه تشخیص داده میشود


پزشک متخصص بعد از مصاحبه با بیمار و معاینه او ممکن است به وجود سرطان استخوان شک کند در این صورت از روش های تصویربرداری و آزمایشگاهی استفاده میکند تا وجود و یا عدم وجود آن را اثبات کند. مهمترین این روش ها عبارتند از

 

2247 1

رادیوگرافی ساده

میتوان اغلب سرطان های استخوان را در رادیوگرافی ساده دید. پزشک در تصویر رادیوگرافی میبیند که در ناحیه ای از استخوان شکل آن تغییر کرده و یا تراکم آن کم و یا زیاد شده است. رادیوگرافی ساده ریه در بسیار یاوقات به پزشک کمک میکند تا مشخص کند آیا سرطان استخوان به ریه متشر شده است یا خیر

 


سرطان استخوان بازو

 

سی تی اسکن

تصاویر سی تی اسکن در واقع بصورت سطح مقطع هایی از بافت مورد نظر هستند. در این تصاویر پزشک متهصص میتواند جزئیات بسیار بیشتر و دقیقتری از استخوان را مشاهده کند. درون یک توده مشکوک به سرطان را دیده و واکاوی کند. سی تی اسکن همچنین میتواند مشخص کند که آیا سرطان استخوان به احشاء دیگر مانند ریه، کبد و غدد لنفاوی هم انتشار پیدا کرده است یا خیر. تصاویر سی تی اسکن ممکن است با استفاده از ماده حاجب انجام شوند. در این موارد ممکن است به بیمار مایعی داده شود تا قبل از انجام سی تی اسکن بنوشد و یا ممکن است ماده ای خاص قبل از انجام سی تی اسکن به بیمار تزریق شود. در این روش میتوان جزئیات بیشتری از بافت ها را مشاهده کرد.

پزشک متخصص ممکن است از سی تی اسکن به منظور کمک به نمونه برداری از بافت استفاده کند. در این نوع نونه برداری که به CT-guided needle biopsy معروف است بیمار بر روی تخت سی تی اسکن دراز کشیده و پزشک متخصص سوزن مخصوصی را از راه پوست به بافت مورد نظر وارد کرده و از آن نمونه گیری میکند. مسیر این سوزن از پوست تا رسیدن به بافت مورد نظر با استفاده از سی تی اسکن دیده شده و در نتیجه پزشک میتواند به دقت و بدون ایجاد آسیب بیشتر برای بیمار وارد بافت مورد نظر شود

 

ام آر آی

ام آر آی یکی از بهترین ابزارهای تصویربرداری برای مشخص کردن محدوده تومور است. ام آر آی میتواند با دقت زیادی مشخص کند که تومور تا چه محدوده ای در بافت پیشروی کرده است.

 

اسکن هسته ای

اسکن هسته ای میتواند به تشخیص میزان انتشار سرطان استخوان کمک کند. در صورتی که سرطان به بافت ای دیگر متاستاز داده باشد اسکن هسته ای میتواند آن را مشخص کند. البته باید دانست که مثبت شدن اسکن هسته ای همیشه علامت وجود سرطان استخوان نیست. این اسکن در بسیاری بیماری های دیگر مانند عفونت و یا روماتیسم میتواند مثبت شود.

 2247 3
افزایش جذب ماده رادیواکتیو در نقاط متعددی از بدن میتواند نشانه متاستاز سرطان باشد

 

پت اسکن

از پت اسکن یا توموگرافی با روش انتشار پوزیترون Positron emission tomography هم برای بررسی سرطان استفاده میشود. در پت اسکن به بیمار گلوگز (نوعی قند) تجویز میشود که یک اتم آن را رادیواکتیو کرده اند. این گلوکز به توسط سلول های بدن جذب میشود. سلول های سرطانی که سوخت وساز بیشتری نسبت به سلول های طبیعی دارند میزان بیشتری از این قند رادیواکتیو را جذب میکنند و دوربین پت اسکن میتواند تابش رادیواکتیو حاصل را ببیند.

 

آزمایشات

آزمایشات متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آنها میزان مولکول های شیمیایی درون مایعات بدن بخصوص خون بررسی میشوند. این آزمایشات ممکن است بتوانند به تشخیص سرطان استخوان و یا تشخیص نوع آن کمک کنند.

 

بیوپسی استخوان

در بسیاری از موارد حتی پس از انجام تصویربرداری های و آزمایشات گوناگون باز هم نمیتوان نوع تومور یا سرطان استخوان را به درستی مشخص کرد. همیشه باید قبل از شروع درمان نوع تومور مشخص شود چون درمان متناسب با نوع تومور متفاوت خواهد بود. برای مشخص کردن نوع تومور معمولا نیاز است تا از آن نمونه برداری یا بیوپسی انجام شود. این نمونه توسط متخصص آسیب شناسی (پاتولوژیست) در زیر میکروسکوپ بررسی شده و نتیجه آن به پزشک معالج گزارش میشود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی