ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰

منظور از التهاب مفاصل چیست و چگونه آنرا درمان کنیم


درمان التهاب مفاصل

آرتریت یا التهاب و درد مفاصل بدن بخش طبیعی فرآیند پیری است که با بالا رفتن سن بروز می‌کند. درد,  شایع‌ترین علامت آرتریت است که در همه مبتلایان دیده می‌شود.


درمان التهاب مفاصل

اگر به بیماری التهاب مفاصل مبتلا هستید، لزومی ندارد با هر ورم مفصل نزد پزشک بروید، مگر اینکه درد یا ورم غیرعادی، یا مخصوصاً همراه با تب باشد. در فاصلهٔ بین معاینات پزشکی کارهای زیر را انجام دهید.

1)      مفصل را گرم کنید. گرم گردن مفصل متورم در اثر التهاب مفاصل بهتر از سردکردن آن است. یخ را برای تورم ناشی از ضربه بگذارید.

2)      مفصل را حرکت دهید. حرکات ملایم در محدودهٔ حرکت مفصل انجام دهید، ولی زیاد به مفصل فشار نیاورید.

3)      ورزش در دامنهٔ حرکات مفصل باعث تحریک ماهیچه‌های اطراف آن به دفع ضایعات حاصل از التهاب و ریختن آنها به‌درون دستگاه لنفاوی بدن می‌شود.

4)      از امواج فراصوتی کمک بگیرید. اگر تورم پایدار است، پزشک ممکن است درمان با امواج فراصوتی را توصیه کند. این امواج بدون ایجاد درد به بافت‌های متورم اطراف مفصل نفوذ کرده و جریان خون مفصل را برای التیام سریع‌تر آن بیشتر می‌کند.


ورم مفاصل

آرتریت" یا التهاب و درد مفاصل بدن بخش طبیعی فرآیند پیری است که با بالا رفتن سن بروز می‌کند.  البته بعد از ۵۵سالگی میزان بروز آرتریت در خانم‌ها بیشتراز آقایان است. "درد" شایع‌ترین علامت آرتریت است که در همه مبتلایان دیده می‌شود.

علل بسیاری می توانند موجب تورم پرده ای را که دور مقصل را گرفته و سینوویوم نام دارد شوند. التهاب این پرده باعث درد و ورم مفصل می گردد این امر می تواند گذرا باشد مانند التهاب مفصل لگن (هیپ) در بچه ها که چند هفته طول می کشد و با استراحت برطرف می شود. البته می تواند مقدمه بیماریهای دیگر باشد

 post_image

تشخیص :

آسان نیست و مجموعه علائم بالینی، معاینه، آزمایش خون و مایع مفصل و انجام عکس برداری برای رد کردن بیماریهای دیگر التهاب مفصل مانند تومور و شکستگی تشخیص را آسان ترمی کند.


درمان :

یک تیم باید در درمان شرکت کنند که شامل متخصص اطفال ، متخصص روماتیسم، متخصص ارتوپدی، پرستار، فیزیوتراپ ، کار درمان، متخصص چشم پزشک و دندانپزشک است.

هدف ار درمان کمک به بیمار است تا فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی خود را از دست ندهد و اگر بعضی از آنها را از دست داده است دوباره بدست آورد داروهای متعددی بر حسب احتیاج به بیمار داده می شود. بطور روزانه تمرینات مرتبی باید جهت تسهیل حرکت مفاصل و قدرت عضله انجام گیرد. شنا کردن بسیار مفید است استفاده از کسیه یخ و گاهی گرفتن حمام گرم موثر است.


انواع دیگر آرتریت :

  Juvenile Ankylosing Spondylitis : آرتریت مهره است لگن هم مبتلا می باشد.

  Psoriatic arthritis : آرتریت و تورم مفاصل همراه پسوریازیس که نوعی بیماری جلدی است.در دورانی که بیماری پوستی شدیدتر است آرتریت نیز بدتر می شود.

درماتومیوزیت : التهاب مفصل به همراه علائم پوستی، ضعف عضلات و دانه های جلدی روی پلک است.

لوپوس ارتیماتو : التهاب مفصل ، دانه های جلدی ، بیماری کلیه، اختلال حرکت و علائم دیگری را دارد.

آرتریت همراه بیماریهای روده ای : با بعضی از بیماریهای روده ای التهاب مفصل نیز دیده می شود

بیماری آرتریت پسوریازیس یا التهاب مفاصل

آرتریت پسوریازیس، یک بیماری مزمن می باشد. در این بیماری مفاصل و پوست التهاب پیدا می کنند. پسوریازیس یک مشکل پوستی می باشد که عبارت است از: پوسته پوسته شدن و قرمز شدن پوست در ناحیه درد بیمار.

آرتریت پسوریازیس التهاب مفاصل مجاور ضایعات پوستی و ناخنی پسوریازیس می‌باشد. در این بیماری هر یک از مفاصل بدن ممکن است درگیر شوند، ولی عمدتاً مفاصل انگشتان و مهره‌های کمری و گردنی مبتلا می‌شوند.

 این اختلال معمولاً خفیف بوده و بیشتر بین سنین ۳۰ تا ۳۵ سال شروع شده و در سراسر زندگی به طور متناوب ادامه می‌یابد. درد، تورم، محدودیت حرکت، احساس درد هنگام لمس و گرمی مفاصل مبتلا پوسته‌ریزی پوست، ناخن‌های چاله‌دار، برجسته و زرد رنگ، خستگی و تب از نشان‌های این بیماری می‌باشد. 

حدود 10 درصد افرادی که دارای پسوریازیس می باشند، دارای التهاب مفاصل نیز می باشند. درد، سفتی و ورم مفاصل از جمله علائم اصلی این بیماری می باشد.

این علائم می تواند هر قسمتی از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله: انگشتان دست و پا و ستون فقرات.

 

افراد در معرض خطر آرتریت پسوریازیس

 این بیماری در هر سنی و جنسی دیده می شود، اما معمولا بیماران مبتلا 30 تا 50 ساله می باشند.حدود 40 درصد افراد مبتلا به این بیماری، دارای سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات پوستی و یا مفاصل بوده اند. 

اگر شما دارای والدین مبتلا به این بیماری باشید، سه برابر بیشتر از دیگران، احتمال ابتلا به این بیماری را خواهید داشت.اگر بیماری پسوریازیس را داشته باشید، یکی از بزرگترین عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری را دارید.

 

تشخیص آرتریت پسوریازیس

تشخیص این بیماری بر اساس یافته های پسوریازیس و آرتریت های التهابی ستون فقرات و یا دیگر مفاصل می باشد.در این بیماران، آزمایش خون نظیر سرعت رسوب کردن خون ممکن است انجام شود.هنگامی که یک و یا دو مفصل بزرگ مانند زانو ملتهب باشند، آرتروسنتز انجام می شود.


التهاب مفصل و ورزش مناسب آن

التهاب مفصل نشانهٔ چیست؟

انگار در یکی از یکی مفاصلتان بخاری برقی کار گذاشته‌اند. مفصل داغ و قرمز است و می‌سوزد.در واقع، بخاری در کار نیست، بلکه احتمالاً دچار التهاب مفصل شده‌اید. 

شایع‌ترین نوع التهاب مفصل التهاب استخوانی مفصلی است که در آن، برجستگی‌های ریزی روی بخش استخوانی مفصل پدیدار می‌شود. این برآمدگی‌ها در رباط‌ها، وترها، و ماهیچه‌ها فرو رفته و ایجاد التهاب و تورم می‌‌کنند. 

نقرس یکی دیگر از التهاب‌های مفصلی است و حملات سوزان التهاب، که اغلب در انگشت بزرگ پا است، ممکن است تا یک هفته دوام بیاورد. این التهاب ناشی از رسوب بلورهای اسید اوریک در مفصل است. چون بدن نمی‌تواند پروتئین پورین و زیادی اسید اوریک را بسوزاند، این مواد در مفصل رسوب‌ کرده و نقرس ایجاد می‌کنند. در برخی موارد، نقرس ارثی است؛ و گاهی نیز از عوارض جانبی بعضی داروها است.

نوع سوم، و کمتر شایع، التهاب مفصل التهاب شبه روماتیسمی مفاصل است. این بیمارئی است که دانشمندان آن را از نوع خود ایمنی می‌نامند و در آن، دستگاه ایمنی بدن مانند حمله به عفونت‌ها، به خود بدن حمله می‌کند. در اینجا، مفصل مورد حمله قرار می‌گیرد. لوپوس هم بیماری خود ایمنی دیگری است که می‌تواند ایجاد التهاب مفصلی کند. 

اما یک عفونت واقعی هم می‌تواند باعث التهاب مفصل شود. مثلاً بیماری لایم، که عفونتی باکتریائی ناشی از گزش نوعی کنه است، ممکن است یک یا چند مفصل (اغلب زانو) را ملتهب کند.

دو نوع کمتر شایع التهاب مفصلی نوعی روماتیسم به‌نام درد روماتیسمی ماهیچه‌ها، و التهاب جمود مفصلی مهره‌ها است.و البته وارد شدن ضربه‌ای به زانو (یا هر مفصل دیگر) هم باعث التهاب آن می‌شود. (حتی آسیب قدیمی مفصل هم ممکن است شعله‌ور شود)

 چه ورزشهای برای بیماران مبتلا به التهاب مزمن مفاصل مناسب و چه ورزشهائی ممنوع است؟

ورزش درمانی، درمان حمایتی روانی و شغل درمانی است. بیمار باید حرکات و فعالیت فیزیکی و ورزشی کافی داشته باشد و نباید بیمار را به خاطر بیماریش از فعالیت باز داشت. این فعالیتها هم در درمان بیمار نقش اساسی دارد و هم در کاهش عوارض بیماری. ورزشهای مناسب برای این بیماران نرمش های عمومی و پیادره روی به میزان حداقل 30 دقیقه و 5 روز هفته است. ورزشهای آبی (شنا و راه رفتن در آب) برای این بیماران بسیار مناسب است.

دوچرخه سواری در صورتی که در سطح صاف باشد و با استفاده از وسایل محافظتی صورت گیرد منعی ندارد. هرچند که استفاده از دوچرخه ثابت ارجح است.

ورزشهای رقابتی و مسابقه ای، ورزشهای برخوردی (مانند ورزشهای رزمی، فوتبال و... ) به هیچ عنوان (خصوصا تا وقتی که بیمار تحت درمان است) برای این بیماران توصیه نمی شود.


التهاب مفاصل با این ماساژ خوب می شود

بیماری آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که مفاصل بدن به‌ویژه مفصل‌های زانو، آرنج و مچ‌ها درگیر می‌کند. تکنیک‌های ماساژ برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را ارائه می‌دهیم تا به کمک این ماساژ بتوانید علاوه بر تسکین درد مانع از پیشرفت بیماری در بدن‌تان شوید.

بیماری آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که مفاصل بدن به‌ویژه مفصل‌های زانو، آرنج و مچ‌ها درگیر می‌کند. سه چهارم افراد مبتلا به این بیماری که در فصل‌های سرد سال تشدید می‌شود، زن هستند و یک‌چهارم باقی مانده را مردان تشکیل می‌دهند.

 در طب مدرن راه حل‌های متنوعی برای درمان این بیماری وجود دارد که یکی از آن‌ها تجویز داروها و انواع مسکن‌های شیمیایی برای بیماران است. در طب مکمل نیز شیوه‌های درمانی متنوعی برای درمان آرتریت روماتوئید وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ماساژ درمانی و استفاده از روغن‌ها و کرم‌های گیاهی با طبع گرم مانند روغن زنجبیل اشاره کرد. در این شماره تکنیک‌های ماساژ برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را ارائه می‌دهیم تا به کمک این ماساژ بتوانید علاوه بر تسکین درد مانع از پیشرفت بیماری در بدن‌تان شوید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی