ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰

بعد از تعویض مفصل لگن چه ورزش هایی میتوانم بکنم

 
بعد از تعویض مفصل لگن چه ورزش هایی میتوانم بکنم

 

جراحی تعویض مفصل ران را در هر سنی بعد از بلوغ میتوان انجام داد. بسیاری از بیمارانی که این جراحی را انجام میدهند در سنین جوانی و میانسالی هستند و مشتاقند تا بعد از جراحی در فعالیت های ورزشی شرکت کنند.

از طرف دیگر غالب افراد جوانی که تحت این عمل جراحی قرار میگیرند مشکل خاصی در دیگر قسمت های بدنشان ندارند و از لحاظ بدنی توان انجام فعالیت های ورزشی را دارند.

بعد از جراحی تعویض مفصل ران درد لگن بیمار از بین میرود و این آنها را بیشتر تشویق میکند تا ورزش کنند. به راستی آیا بعد از جراحی تعویض مفصل ران میتوان در فعالیت های ورزشی شرکت کرد و اگر میتوان در کدامیک از آنها

این مقاله به بررسی این موضوع میپردازد.

 

در سال های قبل بسیار از پزشکان بیماران خود را از انجام فعالیت های ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل ران منع میکردند ولی در سال های اخیر با پیشرفت در ساخت انواع مفاصل مصنوعی جدید و با پیشرفت در تکنیک های جدید جراحی توانایی و عمر مفصل مصنوعی بیشتر شده و بعد از جراحی میتوان در حدی قابل قبول فعالیت های ورزشی را انجام داد. ولی این حد قابل قبول چیست.

توجه داشته باشید که توصیه هایی که در زیر میشود تنها در مواردی قابل انجام است که مفصل مصنوعی کار گذاشته شده از نوع مرغوبی باشد، کیفیت عمل جراحی خوب باشد و فرد از لحاظ جسمی توانایی انجام ورزش مربوطه را داشته باشد. هر بیمار وضعیت خاص خود را دارد و باید قبل از انجام هر ورزشی با پزشک جراح خود مشورت کند.

 

در مورد ورزش هایی که زیاد شدید نیستند اختلاف نظری وجود ندارد. همه جراحان اجاره میدهند تا با یک مفصل مصنوعی لگن البته اگر خوب کار گذاشته شده باشد ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و نرمش های هوازی یا آئروبیک را انجام داد.

با این حال خیلی از ورزش های شدید مانند فوتبال یا بسکتبال فشار زیادی به مفصل مصنوعی وارد میکنند. توصیه میشود این ورزش ها انجام نشوند. گرچه انجام این ورزش ها در کوتاه مدت ممکن است مشکلی برای بیمار بوجود نیاورد ولی در دراز مدت میتواند احتمال سائیده شدن سطوح مفصلیی یا لق شدن مفصل مصنوعی را افزایش دهد.

بعضی ورزش ها هم حد وسطی دارند. نه ورزش های شدیدی هستند و نه آرام. ورزش هایی مانند وزنه برداری، والیبال، اسکواش، بدمینتون تنیس یا اسکی آرام یا کوهنوردی. اینکه میتوان این ورزش ها را انجام داد به نظر پزشک جراح بستگی دارد.

او باید ببیند آیا مفصل مصنوعی و استخوان های بیمار در وضعیت مطلوبی هستند که بتوانند ضربات و فشارهای ناشی از این ورزش ها را تحمل کنند یا خیر. اگر وضعیت عضلانی بیمار خوب باشد و از لحاظ دامنه حرکتی مفصل یا تعادل وضعیت مطلبی داشته باشد میتوان با احتیاط به بیمار اجازه انجام این ورزش ها را داد.

 

در هر صورت همانطور که گفته شد اگر پزشک اجازه انجام این ورزش ها را هم بدهد شرط انجام آنها این است که بیمار باید عضلات خود و بخصوص عضلات تنه و لگن خود را قبل از شروع ورزش به خوبی تقویت کند.

ورزش جزئی جدایی ناپذیر از زندگی است و قطعا برای سلامتی نه تنها مفید بلکه ضروری است. همه بیماران بعد از انجام جراحی تعویض مفصل ران باید تشویق شوند تا ورزش کنند. با این حال نوع این ورزش باید با بررسی و سپس اجازه پزشک معالج انتخاب شود.

  • ۹۸/۰۶/۱۳
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی