ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

ام آر آی

ام آر آی چیست و چرا ام آر آی انجام میدهیم

در تشخیص بیماری ها ام آر آی چه کمکی به پزشکان می کند

کلمات کلیدی

ستون فقرات

سی تی اسکن

اشعه رادیواکتیو

عمل جراحی

سوراخ های ریزی که عمر مفصل مصنوعی را بیشتر میکند

چیست وچگونه آنرا درمان کنیم

کاهش وزن

سرطان های استخوان

فیکس کردن شکستگی

اسکن استخوان

سلول های سرطانی

صدمه‌های کوچک و مکرر

میدان مغناطیسی

تشخیص افسردگی

تصویربرداری

شکستگی هیپ در چه افرادی رخ می دهد

جهت پیشگیری از شکستگی لگن بدن ما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد

برجستگی پشت زانو یا کیست بیکرچیست کیست پوپلیته چیست

پارگی تاندون آشیل چگونه رخ می دهد وچگونه آنرا درمان کنیم

دلیل درد پاشنه پا چیست و خار پاشنه چه نوع بیماری است

بیماری های ارتوپدی در نوازندگان موسیقی چیست

دود سیگارچه تاثیری بر درد مفاصل دارد

بدست آوردن فلز مفاصل مصنوعی از درگذشتگان چگونه انجام می شود

حرف کدام پزشک ارتوپد را قبول کنم

تفاوت ارتوپد با جراح استخوان و مفاصل چیست

راه رفتن مجدد بیماران فلج با کمک یک تحریک کننده نخاع

بهترین نوع تغذیه برای آرتروز و سائیدگی مفصل چیست

چطور میتوان با طلا آسیب عضله را ترمیم کرد

علل ورم پا چیست و چگونه آن را درمان کنیم

علائم و درمان شکستگی استخوان های انگشت چیست

  • ۰
  • ۰

غذاهای مفید برای شکستگی لگن کدامند

 
غذاهای مفید برای شکستگی لگن کدامند

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

بعد از شکستگی لگن چه غذاهایی مصرف کنیم تا شکستگی ما زودتر و بهتر جوش بخورد. در این مقاله به تفصیل در مورد نقش تغذیه در درمان شکستگی های لگن صحبت میکنیم.

نیاز بدن به انرژی بعد از شکستگی لگن

بلافاصله بعد از شکسته شدن لگن روند جوش خوردن استخوان ها شروع میشود. گاهی اوقات تلاش بدن برای جوش دادن شکستگی ناکام میماند و در مواردی هم شکستگی جوش میخورد.

در هر حال بدن برای جوش دادن شکستگی ها که در واقع نوعی ترمیم بافتی است نیاز به انرژی دارد. در مواردی که درمان شکستگی لگن مستلزم انجام عمل جراحی است بدن برای ترمیم محل جراحی شده هم نیاز به مصرف انرژی و مواد اولیه بیشتری دارد.

 

پس اولین چیزی که بدن برای جوش دادن شکستگی های لگن به آن نیاز دارد انرژی است که البته آن را از مواد غذایی تهیه میکند. انرژی مواد غذایی از طریق مواد قندی و چربی و پروتئین ها تامین میشود.

از طرف دیگر باید توجه داشت که در چند ماه بعد از شکستگی های لگن فرد نمیتواند زیاد راه برود پس مصرف انرژی در بدن او کم میشود. در این وضعیت اگر فرد رژیم غذایی خود را تغییر ندهد انرژی که برای راه رفتن مصرف نگردیده و صرفه جویی شده است صرف جوش خوردن میشود.

از طرف دیگر توجه به این نکته بسیار مهم است که بسیاری از بیماران مبتلا به شکستگی لگن باید وزن خود را کم کنند. چاقی و وزن زیاد با فشار به مفصل ران و استخوان لگن میتواند مشکلات زیادی را برای این ناحیه ایجاد کند که مهمترین آنها بروز سائیدگی و آرتروز زودرس است. برای کم کردن وزن باید مصرف غذاهای پرانرژی و پرکالری کم شود.

پس فردی که دچار شکستگی لگن شده باید از پزشک خود بپرسد که آیا وزن طبیعی دارد یا کم وزن است یا چاق است.

اگر چاق است باید بعد از شکستگی از غذاهای کم کالری استفاده کند تا بدن او با سوزاندن چربی های ذخیره شده انرژی لازم برای ترمیم بافتی و جوش دادن شکستگی را بدست آورد.

اگر لاغر است باید غذاهای پرکالری مصرف کند تا انرژی لازم را از مواد غذایی بدست آورد و در صورتی که وزن متعادل دارد باید رژیم غذایی خود را تغییر ندهد.

 

این عقیده که بعد از شکستگی یا جراحی باید غذای زیادی خورده شود تا بدن تقویت شده و شکستگی زودتر خوب شود درست نیست.

 

نیاز بدن به پروتئین بعد از شکستگی لگن

داربست همه استخوان ها از پروتئین است و بدن برای جوش دادن شکستگی های لگن نیاز به پروتئین دارد. گرچه بدن میتواند تا حدودی پروتئین بسازد ولی این ظرفیت محدود بوده و نیاز است تا از منابع غذایی به پروتئین کافی دسترسی پیدا کند.

غذای فردی که دچار شکستگی لگن شده و بخصوص اگر تحت عمل جراحی قرار گرفته باید پر پروتئین باشد. بهترین منابع پروتئین گوشت سینه مرغ و سفیده تخم مرغ است. گوشت ماهی و دیگر آبزیان و گوشت قرمز هم پروتئین بالایی دارند. غلات و حبوبات هم پروتئین دارند ولی میزان آن از پروتئین موجود در منابع حیوانی کمتر است.

از سه دسته اصلی مواد غذایی یعنی چربی و پروتئین و قندها مهمترین مواد برای کمک به جوش خوردن شکستگی های لگن پروتئین ها هستند. پس فرد مبتلا به این شکستگی ها باید از غذاهای پر پروتئین استفاده کند.

 

نیاز بدن به کلسیم

بشترین وزن استخوان ها مربوط به ماده ای به نام هیدروکسی آپاتیت است که بدن برای ساخت آن نیاز به مقادیر زیادی کلسیم دارد. این کلسیم باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد. بعد از شکستگی های لگن بدن به روزی یک تا یک و نیم گرم کلسیم نیاز دارد.

بیشترین میزان کلسیم در مواد غذایی که بطور معمول مصرف میشوند در شیر و ماست است. برای بدست آوردن این میزان از کلسیم باید روزی یک تا یک و نیم لیتر شیر یا ماست مصرف کرد. برای جلوگیری از افزایش وزن بهتر است از شیر یا ماست کم چرب استفاده شود.

کلسیم جزو دسته ای از مواد غذایی است که به آنها ریزمغذی میگویند. بدن بجز کلسیم برای جوش دادن شکستگی ها نیاز به ریز مغذی های دیگری دارد که مهمترین آنها روی و منیزیم هستند. این مواد بطور عمده در سبزی ها و بخصوص در اسفناج و کلم بروکلی یافت میشوند.

 

نیاز بدن به ویتامین ها

ویتامین ها موادهستند که واکنش های شیمیایی بدن را تسهیل میکنند. بعد از شکستگی لگن سوخت و ساز بدن بیشتر میشود و به همین دلیل نیاز به ویتامین ها افزایش میابد.

مهمترین ویتامین هایی که برای جوش خوردن شکستگی های لگن لازمند ویتامین های سی  C و آ A  و ای E و دی D هستند. مهمترین منابع ویتامین ها میوه ها و سبزی ها هستند.

 

بعد از شکستگی لگن چه نخوریم

همانطور که در قبل گفته شد بعد از شکستگی های لگن باید از پرخوری اجتناب کرده و از مواد با ارزش غذایی بالا استفاده کرد. استفاده از شکر و نمک زیاد، استفاده از نوشابه های گازدار و مصرف سیگار کمکی به جوش خوردن شکستگی های لگن نکرده و درمان آنها را مشکل تر میکنند.

  • ۹۸/۰۷/۰۳
  • غلام مهاجری

نظرات (۱)

---------- فقط برای محصولات eset nod32 ----------
    فرصت استثنایی برای کاربران عزیز تا 30 مهر
    هر کاربر یک کاربر هدیه بگیرید

آنتی ویروس نود32

    https://shopanti.ir:8080

خرید لایسنس آنتی ویروس

    http://keyanti.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی